Tuesday, August 21, 2007

«augenstecher»

I stedet for å sitte og "sippe" (noe jeg sikkert kunne gjort) over at skolen har begynt igjen og at jeg savner våre gode venner på andre siden av dammen , tenkte jeg å skrive et ganske så vanlig(?) blogginlegg.
Det har seg nemlig sånn, at da jeg gikk av min faste 24-buss noen stopp tidligere (i Lønborg) og la på vei hjemover med min bag full av tunge bøker, og vonde bein, fikk jeg(-nesten hjemme) øye på et flygende dyr. Oii! tenkte jeg! Øyenstikker! For det første er jeg ikke vant med å se øyenstikkere i veien - hvis du skjønner hva jeg mener? De er alltid å finne på fjellet, ved store vann, eller små myr-dammer, men jeg så den i veien da den kom i susende fart forbi. Det var min første reaksjon.

Det andre som dukket opp i mitt hode, var navnet Øyenstikker. Hva skal det bety? tenkte jeg.. Stikker de ut øynene på folk, eller hvordan fungerer insektet egentlig? Øhøhø.. nå føler jeg meg smart som faktisk har skjekket opp i dette på internett;) men ihvertfall.. Svaret er at øyenstikkeren er ikke det minste farlig!
Det norske nvnet tilsvarer det tyske «augenstecher» og refererer til folketroen,om at øyenstikkere kan stikke ut øynene på folk. Også andre utenlandske navn, og lokale navn her i landet spiller på uriktige oppfatninger om at øyenstikkerne skal være farlige for mennesker. Men ikke bare er øyenstikkere fullstendig harmløse for mennesker.
DE ER IKKE EN GANG I STAND TIL Å STIKKE!
Så vet du det:) Takktakk- det var dagens lærdom.

10 comments:

Benedicte said...

hahaha.. litt av en ting å skrive om... hehehe

Hetlebakkjen said...

Ikkje verst! eg såg eit pinnsvin i dag, utanfor bedehuset:P

Anonymous said...

hehe=D...ja, eg visste faktisk at de va helt harmløse...vet ikkje helt koffor men....jeje...eg har faktisk sett øyenstikkere en del ganger utenfor huset mitt...hihi=P ble litt redd da for visste ikkje om de va farlige eller ikkje=P..

og eg har faktisk også vært vitne til to øyenstikkere som paret seg!!...HAHA;)...d var på fjellet da...håpet vel på litt ro og fred..moha=p..men de gjorde d faktisk oppå vannoverflaten, så rett som d var holdt de på å drukne hverandre....=p...haha..

okei, d va nok augenstikkar snakk for i dag..tihi..tror eg e litt overtrøtt..okei, tina, stopp å skrive....

Ane said...

Du er fremdeles sekser-kandidat i tysken ser eg.... Eg har no begynt med spansk, noe som er ganske saa vanskelig. Men verre enn tysk kan det umulig bli, saa eg er ved godt mot! Kossen er den nye klassen der borte? Haaper du opprettholder den positive gloden i klassen marte:D
Klemmer fra oss over dammen<3

Adelheid said...

ei helsing eg sender fra over dammen! Fortsett og oppdatere. Vi elsker aa lese:D kyss og klem!!

martepåkartet said...

benny: ja..du vet jo meg og mine innfall;P hihi..
bjart: pinnsvin er meget koselege dyr, da var noko tå da fyrste eg tegna hugse eg:) haha.
Tinkie: visste det egentlig det jeg å da, men skjønner ikke helt det navnet ass:P haha, parringen ja..har lagt merke til den:D merkelige innsekter...:)
Ane: HAHA!:D 6er-kandidat nei!!!LAAANGT IFRA!:D haha!men ååå som jeg har lyst å lære spansk å!bra du er ved godt mot:)SAVNER DEG ANEE<3<3
Adeli: takk for helsing! alt gjer eg for å høyre den vakre sogndals-dialekta di igjen altså! du saknast!smellkyss<3*

Ambessa said...

Stakk(ars) dyr...

bra du holder tysken frisk...personlig glad for a slipper a apne en tysk bok igjen...haper det:)

Josephine Baker said...

haha!! Fritidsproblemer!!!
Neidå.. tror ikkje eg skal utalle meg..! **

HanneK said...

Maaaarte!

O P P D A T E R I N G S N A R T?

martepåkartet said...

Ruud - Tysk er kjekt det:) Berlin tur snart og greier:)
Josefine - Ikke uttal deg:P haha
Hannibunny - Oppdatering har kommet:D en riktig STOR en;)