Monday, March 5, 2007

SULT

___________
Jeg er sulten
Du er sulten
Han er sulten
Hun er sulten
Den er sulten
Vi er sultne
Dere er sultne
De er sultne
___________
Det er det eneste som er i mitt hode akkurat nå, Jeg er suuuulteeen!!!
Og desperat. Etter en spisegal helg finner jeg intet igjen i hverken kopper eller fat, skuffer eller skap. Tomt! Om ikke tomt, i hvert fall ikke noe spiselig.. Da jeg kom hjem var jeg skrubbsulten, derfor snek jeg meg inn i fryseboksen og hentet frem noen isrester som jeg viste befant seg der inni. Da det var oppspist var jeg mer sulten og kom til å tenke på den stakkers lille sure sitronen som lå på fruktfatet alene. (nå har det seg jo ikke akkurat sånn at vi i vår familie pleier å spise sitron, vi bruker det i mat. Bare sånn at du ikke skal tro at vi er heeelt crazy) Jeg løp og hentet sitronen, nå er den oppspist... Jeg er faktisk ikke mett til din informasjon og henter meg en stor rosinboks som jeg sitter og gumler på (jeg liker ikke rosiner.) Nå har jeg spist enda mer, men er ikke mett...
Har DU noen gang kjent den følelsen? Følelsen av å være skikkelig sulten?
Det er mange flere enn deg som har gjort det, og det vet du. Likevel er jeg bortskjemt nok til at jeg sitter her og klager over sult enda jeg spiste et godt måltid for bare noen timer siden, og jeg har mat rett foran nesen i tillegg bare at jeg ikke liker det(!).
I andre fattige land sliter enkelte med å klare seg daglig og bekymrer seg for å i det hele tatt ha penger til mat hver dag, det er urettferdig! Og du tenker sikkert at DU alene ikke kan gjøre noe for å hjelpe de stakkers som sulter, for det er ikke få! Dessuten vet du at sikkert over halvparten av dem som ber om penger bruker de på de helt feile tingene. Derfor rygger du bare vekk eller gjemmer deg for tiggere som kommer og spør etter penger. Tiggeren går vekk uten penger, og du står igjen med dårlig samvittighet. Den følelsen har du sikkert kjent.
Du tenker at det ikke er noe du kunne gjort. Det er det faktisk!
En gang jeg var på ferie i utlandet traff vi på en tigger med et skilt foran seg: "I am hungry". Like etter så vi en dame komme ut fra bakeren med et stort smørbrød som hun gav til tiggeren, og jeg synes det var så utroolig bra! Hvorfor ikke gjøre det på den måten? eller gi penger til Frelsesarmeen eller andre vedledige organisasjoner som du VET går til et godt formål. Det hjelper, DU kan hjelpe!
Nå er jeg mett i magen, og det var godt med mat. Jeg er heldig, som kan leve med at selv om det er lite mat i kjøleskapet akkurat nå, og jeg er sulten akkurat nå, så VET jeg at det er fullt senere på dagen, vi er heldige.
"Make poverty history"
Det var en litt alvorlig blogg, men i blant må det også til. Takk det var alt for i dag.

10 comments:

Benedicte said...

Hehe! Det siste med make poverful history eller ka det var minnte meg så utrolig om tentamen den gangen viss du husker det... hehe!

martepåkartet said...

haha! don't remind me, jaaaaa:) da jeg trodde det betydde lag en "rik"/"bra"(="powerful") historie?? HAHAAHA!!! er det muuulig? jaaaa...det var tider det:) takk for den du, den hadde jeg glemt:P ihihi!!
Schmuck*

Kamelon said...

Så flink du er til å skrive Marte!! Håper du er mett nå da, selv om du ikke liker rosiner (bortskjemte meg liker heller IKKE rosiner!!) Ingen fortjener å være sultne uten å kunne få tak i mat, uansett kas land de kommer fra....
Ha en strålende dag!<3

siljemilje6 said...

Kass tentamen hadde vi om d på? haha.. husker ikke eg jaffal.. men ka husker faktisk eg lissom.. hihi..
Den va smart den derre me å gi mat i stede for penger.. d skla eg bjynne me..;)
Og en liten tank: når vi e sulten, uansett kor mye vi har spist, så kan vi tenke på alle de fattige som ikke har noe mat en gang.. de er sikkret MYE mer sultne!!!
Så til slutt.. Marte sin familie e faktisk crazy og spiser sitron! hon fortalte d til meg i morges folkens! :O
haha.. love ju..<3

martepåkartet said...

Ane: Takk Ane:) på tide å være litt serriøs her nå!og jaaa jeg er mett nå da, for vi er heldig som har det sånn som vi har det, kjøleskapet er fullt igjen. Ingen fortjener å sulte nei, uansett hvilket land..så sant så sant! <3*
Silje: Vet ikke hvilken tentamen det var, men jeg var helt bortevekk ihvertfall=P ihihi! mat istedetfor penger jah, likte den jeg å, hakke begynt med det ennå, men det kommer, bare vent:) Ja siljemor, stakker de som ikke har mat..huff sulten jah? jeg var sikkert bare en brøkdel av så sultne de var..hmrf.
og til slutt til den "til slutt"'en din:P nå måkke du sitte her å avsløre dine 0g mine sine private samtaler her..det er ikke lov:P ihihi:) (OK da, litt crazy*) love jutu<3*

Hetlebakkjen said...

Eg vil gjerne få dele ei historie med godtfolkjet her på denne fenomenale bloggjen. Det er ein sokalla reisebeskriving frå ei av mine einaste reiser til utlandet; Edinburgh.

"Det var kveld. Nattelufta var klår og kjølig, og skottane var sovidt igong med tredje whiskyglas på puben. Ute på gata gjekk ein flokk unge kvinner og menn. Etter ein long dag med spektakulære opplevelsar var det spanande å gå ute på eigenhand. Flørtande blikk og høg latter runga i gatene. Men ikkje alt var idyll, for på kvar gatehjørna sat det stakkarslege og arme tiggjarar som ikkje hadde nokon stad å bu. "Skal me gjeva dei pengar?" spurde den eine unge dei andre. "Nei eg har ein ide! Me kjøper mat til dei! sa ein annan, og dei så gjorde(innkjøp av bananer var på sin plass då frukt er sunt)... Og kvaslagss glede det vart blant tiggjarane då dei fekk mat! Aldri har eg vel sett eit ansikt lyse opp i slik undrande undring og glede."

Joda, det er viktig å gje, men lite lurt å gjeva penga direkte te tiggjarar då dette lett kan bli brukt te alkohol elle narkotiske stoff. Betre å spandera mat, da e jo i tilleg ganske gjevande...

Luk 12.33
Sel det de eig, og gjev gåver til dei fattige. Få dykk pengepungar som ikkje kan slitast ut, ein uforgjengeleg skatt i himmelen, der tjuvar ikkje kjem til og møll ikkje øydelegg.

martepåkartet said...

Bjartee!! Det var et langt og bra innlegg:) og så sant, så sant! synes det er en fantastisk idë å gi penger til tiggere, da står du igjen med en god følelse og du har virkelig gjort en god gjerning.
Håper å se deg på skolen i morgen Bjarto:) *<3

martepåkartet said...

Også skrev du "utdrag" fra reisen DIN til Edinburgh!! Jeg trodde du hadde funnet innlegget fra internett! Utrolig bra Bjartegut! Du har et talent, det skal du vite:) god natt til alt godtfolk:D

siljemilje6 said...

hihi.. nie, sorry marte.. eg skla slutte og avslutte våre private samtaler.. ;) private saker må holdes privat.. =)
love ju <3

martepåkartet said...

Du er tilgitt;P
hihi<3 Schmuck*